Fråga: Jag har ett Yanmar segelbåtsdrev på min Beneteau segelbåt. Jag söker reservdelar till drevet men det verkar vara väldigt svårt att få tag på. I min manual på båten så står det att det ska vara ett ”Yanmar SPP” . Drevet går att vrida 360 grader, har hört att det ska heta SD 360? Har förstått att ni är störst i Sverige på reservdelar till Yanmar så jag tänker att ni kan hjälpa mig?
Svar: Vi kan absolut hjälpa dig. Vi får fråga på reservdelar kanske 1-2 gånger om året så det är inte jätte vanligt men lite koll har vi 🙂
Segelbåtsdrevet heter SPP ”Steerable Propulsion Pod”
Vi får ibland frågan vilka motorkuddar som ska sitta fram eller bak och om det är olika.
Här kommer information gällande 1GM10, 2GM20, 3GM30, 3HM
Yanmars originalmotorkuddar har en märkning på sidan på motorkudden, på gummit. Det är antingen siffororna 50, 70, 75 eller 100 (på dessa modeller) och är inuti en cirkel / inringat.
Yanmar motorkuddar märkta med XX – fram / bak Yanmar 1GM10: 70 / 50 Yanmar 2GM20: 100 / 75 Yanmar 3GM30: 100 / 75 Yanmar 3HM: 100 / 100
Avstånd mellan pinnbulten fram och bak på motorkudden. 1GM10: CC 209 mm 2GM20: CC 275 mm 3GM30: CC 355 mm 3HM: CC 432 mm
CC mått mellan pinnbultarna på bredden 1GM10: 370 mm 2GM20: 370 mm 3GM30: 370 mm 3HM: 400 mm
Svar: Det stämmer att rem med artikelnummer Y25132-004600 är för 4JH3 motorer med 24V generator.
Om man har en 12V generator gäller följande. Generator från Denso: Rem 25152-004400 (ska gälla från motor nummer E02792) Generator från Hitachi: Rem 25132-004500
Fråga: Håller på att göra om i mitt motorrum på segelbåten och ska göra en ny motorlåda. Det jag funderar över är om jag ska göra luftintag? Hur mycket luft kräver en Yanmar 3YM30?
Svar: Här nedan kommer ett utdrag ur Yanmars installationsmanual. Minimikrav ventilationskapacitet 5.5 , m3 / min Max temperatur i motorrum 60 grader
Fråga: Har ett Yanmar SD50 drev som jag skulle vilja få helrenoverat. Önskar pris på detta samt när ni kan göra det. Jag bor en bit från er men kan demontera drevet själv. Kan ni hjälpa till med frakt? Hur långt tid behöver ni på er?
Just nu har jag problem med växlingen samt att jag har vatten i oljan.
Svar: Ja det är lite beroende på vad som behöver bytas och om du ska passa på att byta bälgarna samtidigt.
Gå in på spränskissen och /reservdelslistan för att se på aktuellt pris.
Om man bara vill packa om propelleraxeln så behövs detta material. 17) Packbox 196440-02871 – 2 st 29) O-ring 24321-000950 – 2st 34) Oljepluggspackning: 189010-01130 1st
Gå in på spränskissen och /reservdelslistan för att se på aktuellt pris.
Fråga: Jag måste köpa ny axel i överhuset. När jag ska beställa så ser jag att det finns 2st olika beroende på om man har SD50 eller SD50-4T. Jag har en 4JHE kan man bestämma utifrån det?
Svar: Det bästa är så klart om man kan titta på plåten vilket drev man har så att man är 100% säker.
-4 är dimensionen på sprängkåpan. Denna sitter på Turbomotorerna. Så du borde ha ett vanligt SD50. DVS utan -4T 🙂
Den första bilden nedan är en kabel som är ca1,5 m lång o kommer från motorns högersida (styrbord). Ser ju absolut ut att den ska kopplas direkt till startbatteriet? Efter huvudsäkring och huvudströmbrytare ? Eller ? Har inte sett något liknande tidigare, men har å andra sidan inte haft en motor med common rail tidigare heller….. Den understa bilden är en koppling på samma kabelhärva märkt ” neutral” – vad är detta tro?
Jag har letat på nätet efter information om inkoppling av för mig oklara elkablar till nya motorn 3JH40. Hittade nedanstående elschema i en driftsinstruktion som var väsentligt mer komplett än den som följde med motorn.
I schemat kan jag tolka att de två kablar jag tidigare frågat efter (se tidigare bild) dras direkt till batteriet. Och tydligt angivet att inkopplas på en särskild huvudbrytare – innebär att jag ska ha två huvudbrytare till motorn……känns ju märkligt.
Hur ska dessa hanteras, vilken ska slås på/av först resp sist? Och varför en särskild huvudbrytare? Dessutom en 5 mm2 kabel som ansluts direkt till batteriet utan någon säkring…känns ju inte heller så bra minst sagt.
Jag har försökt hitta mer info på er hemsida, men jag kan inte ladda ner varken servicemanualen eller bruksanvisningen för 3JH40. Har försökt kontakta Yanmar direkt, men de hänvisar till er. Behöver lite stöd o info i detta, borde väl rimligen finnas någon typ av installationsanvisning för Yanmar motorer? Kan jag i så fall få ta del av den?
Svar: Jag har nu mailat dig installationsmanualen som kommer ge klarhet i en hel del 🙂
De lösa kablarna är förmodligen ECU kablarna, de kopplas separat då det är viktigt att inget stör strömmen till databoxen. Ska sitta uppsäkrade med minimum 40A. I boken benämns det som att det ska sitta med en ”circut breaker or fuse”. Använd ingen separat brytare utan som sagt säkring.
Neutralkabeln ska jag be min kollega kolla i ett el-schema vad det är. Om jag ska ”prata högt” om den så vet jag att på andra motorer har man samma kablage till segelbåtsdrevsmotorerna och det då tex. vara för vattenvarningen på SD drevet
Fråga: Min kona blev dålig för ett antal år sedan, efter att jag fick konan bytt så har jag haft svårt att fylla olja i drevet. Vad kan det bero på? Förut så efterfyllde jag drevet 1-2 gånger efter oljebyte. Nu håller jag snarare på att efterfylla 15-18 gånger?
Nu bytte jag konan för 2 år sedan, men nu har jag problem med växlingen igen. Kan det vara så att jag använder fel olja? Jag använder Quicksilvers high performance (har jag för mig att den heter) Finns det någon annan olja som är bättre?
Svar: Det finns en plugg i delningen i drevet som påverkar cirkulationen i drevet, även ett rör för oljan ner i underhuset. Jag kommer inte ihåg på rak arm men jag får kolla upp det och återkomma.
Ang oljan så använder du rätt olja, du kan även använda Yanmars 80w90 olja.
Påminn oss om vi inte uppdaterar detta med svar på plugg/luftningsrör
Fråga: Min varvräknare till min Yanmar 3YM30 har slutat att fungera. Motorn är från 2014 och på den gamla varvräknaren står det 164100-53103
När jag sökte i er webshop så står det att den har utgått. Är det bara nya instrumentpanel som gäller då eller finns det någon annan varvräknare man kan använda?
Svar: Ja det står att den har utgått och Yanmar har inte nummer ändrat den automatiskt. Dock så ska varvräknare 164100-53104 fungera enligt Yanmar Sverige.
Fråga: Har en dumper som heter Benford 4000 YSHR. Motor Yanmar 4TNE88-EBEN. Har ett bränslefilter liggandes som heter 129100-55650 är det rätt till min motor?
Jag skulle även behöva något förfilter till maskinen, är det något ni kan hjälpa till med?
Svar: Får inte upp exakt den motormodellen men när vi tittar på andra 4TNE88 motorer så har de det filtret. Skulle tro att alla 4TNE motorer har detta filter.