Motorbyte Volvo Penta TMD40B till Yanmar

Fråga: Jag har en Volvo Penta TMD40B i min segelbåt och känner att det börjar bli till åren. Nu ser jag att Yanmars motormodeller med mekanisk insprutning inte finns med i sortimentet. Har de tagits bort till förmån för de motorer med Common rail insprutning? Har ni någon motor kvar på lager med mekanisk insprutning? Vad är alternativet att byta min gamla Volvo Penta TMD40B mot? Gör ni motorinstallationer också?

Svar: Ja det stämmer nästan, Yanmar har tagit bort motorer med mekanisk insprutning. I år är första året då allt över Yanmar 3YM30 är med common rail.
Yanmar 1GM10, 2YM15, 3YM20, 3YM30 finns kvar.

Har tagit fram en ritning på Volvo Penta TMD40B & Yanmar 4JH4-HTE

Bredd: 672 cm
Bredd cc motortassar: 574 cm
Längd inkl. backslag: 1491 cm
Höjd: 762 cm

Bredd: 537,6 cm
Bredd cc motortassar: 470 cm
Längd inkl. backslag: 910 cm
Höjd: 659,1 cm

Volvo Penta TMD40B
HK: 136
RPM: 3600
Antal cylindrar: 6
Cylindervolym: 3,6 l
Borr x Slag: 92×90 mm
Vikt: 460 kg
Yanmar 4JH4-HTE
HK: 110
RPM: 3200
Antal cylindrar: 4
Cylindervolym: 1,995 l
Borr x Slag: 84×90 mm
Vikt: 245 kg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *