Uppdatering HVO 100 till Yanmarmotorer

HVO 100 fortsätter att vara ett hett ämne så vi gör ett nytt inlägg med det senaste svaret.
Tidigare inlägget från 2020

Detta svar fick vi nu från Yanmar ang HVO100:

”I dagsläget så har vi tyvärr inget godkännande av HVO från Yanmar.

Vi kan givetvis inte förbjuda någon att använda HVO, och vi har hört talas om fall där man använt HVO i våra maskiner. Viktigt att tänka på är att om man använder HVO och något händer med motorn som man kan härleda till bränslet så gäller inga garantier.

Risken som vi ser är att vissa gummidelar kan påverkas negativt av HVO-bränslet. Men detta är något vi först måste test och verifiera innan vi kan svara på detta.

Vi har lyft frågan internt och vår utvecklingsavdelning tittar närmare på detta.”

8 svar på ”Uppdatering HVO 100 till Yanmarmotorer”

  1. Vad gäller för Shells GTL diesel (gas to liquids) som innehåller 1% HVO?
    Jag har en 3JH4-HTE från 2002.

    1. Vi har inte hört något speciellt från Yanmar om detta, men vi kollar upp det och återkommer så fort vi har fått svar

      1. Personen vi har haft kontakt med på Yanmar i denna fråga har semester och är åter om ca 2 veckor. Han har säkert fullt upp när han kommer tillbaka så risken är att sar dröjer. Men vi återkommer så fort vi har fått svar.

    2. Vi fick faktiskt ett svar och följdfråga.
      Finns bränslet på sjömackar eller för tankstationer för bilar?

      Svar från Yanmar: ”I användarmanualen står vilket bränsle som är godkänt för motorn. Så fort det är något annat bränsle som ej uppfyller den standarden så är den ej godkänd. Utan att veta exakt vilken standard detta bränsle har så antar jag att det ej är av rätt standard.”

  2. Om jag förstått rätt så finns ingen risk för dieselbakterier med Hvo (stämmer det?). dessutom ligger sjömackarna högt i pris, så det vore bra om man kunde använda hvo 100.

  3. Har ni testat HV100 i yanmar än? Och dom svar på er fråga ovan, det finns på utvalda sjömackar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.