Beslut om HVO100 för Yanmarmotorer

Har varit en liten följetång detta om HVO100 för Yanmar.



1 Juli 2020 tog vi upp frågan första gånger här på Yanmarspecialisten.se, då pågick testerna och man rekommenderade att man inte skulle köra på HVO 100 till testerna var klara.


Drygt 1 år senare Juni 2021 undrade ni hur det gått med testerna, fortfarande inget beslut men man påpekade att om man det blir fel på motorn som kan häledas till att man använt HVO100 så gäller inga garantier.


Nu har det alltså kommit en OFFICIEL Bulletin från Yanmar i ämnet förnybar / alternativ diesel.

2022-01-21: Skriver inte ordagrant utan lite kortfattat.

Det förnybara bränslet enligt EN15940 har lägre densitet och motorn kommer därför förlora lite i effekt. Minskad effekt och högre bränsleförbrukning till följd av användning av bränslet är inget som Yanmar kommer kompensera.

Använder man alternativt bränsle som inte uppfyller EN15940 och man får bränslerelaterade problem täcks detta inte av Yanmar garantier

Byter man bränsle från traditionell diesel EN590 till förnybar diesel EN590 eller EN15940 måste alla bränsleslangar och gummipackningar av nitril bytas ut. Gäller på begagnade motorer inte nya. Läckage pga. man inte bytt ut detta kommer inte täckas av Yanmars garantier.

Blandningar av traditionell diesel (EN590) och förnybar/ alternativ diesel (EN15940) som i tex HVO20, HVO50 eller i GTL tillåts av Yanmar.

Så slutsats. YANMAR tillåter EN590 och EN15940 diesel

Detta meddelande gäller följande Yanmar motorer

1GM10
2YM15
3YM20
3YM30AE
3JH5E
3JH40
4JH45
4JH57
4JH4-TE
4JH80
4JH4-HTE
4JH110
4JH3-DTE

Bränsle / Diesel BTL, GTL, HVO

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.